امکان جدید گوگل، تیغ دو لبه!
شرکت گوگل با راه اندازی خدمتی نوین در عرصه ی اینترنت ، سعی در جذب کاربران به سمت و سوی گوگل پلاس دارد . شرکت گوگل نام خدمات جدید خود را "گوگل به اضافه ی دنیای شما"Plus Your World) ، Google) نامیده است.
امروزه موتور جست و جوگر گوگل یکی از پُر طرف دارترین ابزار اینترنتی می باشد که با ایجاد بیش از 40 خدمت نوین اینترنتی از جمله ، ترجمه گر گوگل (translate) ، گوگل پلاس (Google Plus)، گوگل کروم (chrome) ، گوگل تاک (GTalk) ، بلاگر (blogger) و ... بر تعداد مخاطبان خود بیش از پیش افزوده و راستای ارائه ی خدمات کاربری پیشتاز بوده است ، البته باید توجه داشت که در اکثر این خدمات ، اطلاعات شخصی افراد به سرقت رفته و از جهت امنیتی مشکلات فراوانی را در پی داشته از این رو اخیرا این شرکت سعی دارد تا با ایجاد خدماتی جدید بر سر مشکلات پیشین خود سر پوش گذارد.
در این راستا و طی راه اندازی آخرین دستاورد اینترنتی ، شرکت گوگل تلاش می کند نتایج جست وجوی کاربران بر روی موتور جست وجوگر خود را شخصی تر کند تا کاربران احساس امنیت بیشتری داشته و اعتماد از دست رفته ی آن (گوگل) که بر اثر افشای اطلاعات شخصی افراد ایجاد شده بود را مجدأ احیا کند . (گوگل قصد دارد این کار را با ترکیب محتویات گوگل پلاس و نتایج موتور جست و جوگر خود انجام دهد.) در این روش وقتی یک کاربر با حساب شخصی خود وارد جست و جوگر گوگل می شود و به جست وجوی واژه یا عبارتی می پردازد ، جست وجوگرِ گوگل علاوه بر جست وجو در محتوای وب ، واژه یا عبارت مذکور را در محتویات گوگل پلاس کاربر و دوستانش نیز جست وجو می کند و امکان دسترسی کاربر به مطالبی را که توسط خود وی و یا دوستانش در گوگل پلاس منتشر شده ، فراهم می سازد.
در این زمینه چندی پیش مایکروسافت برای اولین بار محتویات فیس بوک درباره ی داده ها و اطلاعاتی مثل نام رستوران ها و برندهای مختلف را در نتایج جست وجوی خود برای کاربران به نمایش گذاشت که البته نتیجه ی قابل توجهی نداشت
به طور مثال اگر کاربری در گوگل به جست و جوی تصاویر "سگ" بپردازد ، موتور جست وجوگر در محتویات گوگل پلاس به جست وجو می پردازد و اگر کاربر یا یکی از دوستانش عکس سگ خود را بر روی این شبکه اجتماعی منتشر کرده باشند ، آن عکس را در صدر نتایج جست وجو برای کاربر به نمایش می گذارد.
شرکت گوگل نام خدمات جدید خود را "گوگل به اضافه ی دنیای شما"Plus Your World) ، Google) نامیده است . حائز اهمیت آن که در این روش افراد نسبت به عضویت در گوگل پلاس ترغیب می شوند و این مسئله خود در راستای افشای اطلاعات شخصی کاربران برای سردمداران شرکت گوگل قدمی عظیم و ارزشمند خواهد بود و متاسفانه این نکته ای است که با تمام نکات مثبت طرح وجه شخصی سازی جست و جو را منفی جلوه می دهد.
از سوی دیگر بزرگ ترین موتور جست و جوگر جهان با این اقدام می کوشد از دو رقیب اصلی خود در این زمینه یعنی "فیس بوک" و موتور جست و جوگر "بینگ مایکروسافت" پیشی بگیرد. در این زمینه چندی پیش مایکروسافت برای اولین بار محتویات فیس بوک درباره ی داده ها و اطلاعاتی مثل نام رستوران ها و برندهای مختلف را در نتایج جست وجوی خود برای کاربران به نمایش گذاشت که البته نتیجه ی قابل توجهی نداشت اما همین روش در موتور جست و جوگر گوگل از بدو راه اندازی ، تعداد طرف داران چشم گیری را به خود اختصاص داده است
فرآوری:آزاده مرنی
بخش ارتباطات تبیان
منابع: ایتنا / سایت همکاران سیستم
علاقه مندی ها (Bookmarks)